Hírek

Az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) 2017. november 1-jével történő bevezetésével kapcsolatos tudnivalókat ismertette és a felmerülő kérdésekre adott választ 2017. október 27-án, a kecskeméti kórházban tartott sajtótájékoztatón Dr. Horváth Zsolt orvosigazgató.

Az orvosigazgató hangsúlyozta: viszonylagosan lassú folyamatról van szó, hiszen óriási adathalmaz felvitelét kell megoldani a következő hónapokban. Így november 1-től a kórházak, egészségügyi intézmények, szakrendelők, járó-beteg szakellátások, háziorvosok a meghatározott informatikai módszer szerint használni kezdik a rendszert. A korábbi adatok viszont egy ideig - a teljes feltöltés befejezéséig, ami csak 2019. után várható - nem lesznek még láthatóak.

Ehhez társulóan pedig megkezdődik november 1-től az e-recept bevezetési időszaka. Amitől tartani nem kell, hiszen párhuzamosan egy ideig még maradnak a régi receptek is. Várhatóan csak 2019. január 1-től kell elbúcsúznunk a papíralapú vényektől. 

Mi is pontosan az EESZT, azaz az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér?

Az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Teret (EESZT) európai uniós támogatásból hozta létre az Állami Egészségügyi Ellátó Központ vezette konzorcium, hogy az egészségügyi szolgáltatók összekapcsolásával és a nekik létrehozott egységes kommunikációs tér biztosításával kiaknázza az e-egészségügyben rejlő lehetőségeket. Így az egészségügyi ellátók és ellátottak is szorosabb kapcsolatba kerülnek, leegyszerűsödik az ellátás folyamán keletkezett adatok és dokumentumok elérhetősége, biztosítottá válik az egészségügyi ágazat számára a rendelkezésre álló adatok egységes kezelése és hatékony elemzése, ami egyaránt segítség a betegnek és az orvosnak is.

Az EESZT tehát egy modern és egységes informatikai környezet, egy olyan felhőalapú technológiát használó kommunikációs tér, ami a jelenleg elérhető legmagasabb fokú adat- és kibervédelemmel ellátva kapcsolja össze az egészségügyi ellátókat egymással - beleértve a kórházi, a járóbeteg- és a háziorvosi ellátást, valamint a gyógyszertárakat is -, illetve számos, a gyorsabb gyógyulást és kényelmet biztosító szolgáltatást nyújt a lakosság számára.

Mikor indul el az új rendszer?

A tervezési folyamat több mint 5 éve tart, idén február óta az ország több helyén próbaüzemmel működött. Az országos rendszer 2017. november 1-én indul. A bevetetése fokozatos, először az intézményi adatfeltöltés (alapellátás, járóbeteg szakellátás, kórházak) az e-beutaló és e-recept bevezetése kezdődik meg, párhuzamosan a papír alapú vényekkel és beutalókkal. Ez utóbbiak folyamatos csökkentése és kivezetése várhatóan 2019. január 1-vel valósul meg. 2017. november 1-től a korábbi ápolási események még nem láthatóak, azok feltöltése a későbbiekben történik meg, egyelőre a rendszer indulását követő adatokat tárolja a felhő.

Milyen előnyei vannak az EESZT-nek?

A fokozatosan bevezetésre kerülő rendszer legfőbb célja, hogy a betegek minél biztonságosabb és minél inkább személyre szabott ellátást kapjanak. Az ellátás biztonsága az orvos rendelkezésére álló egészségügyi adatok mennyiségétől is függ, ezért fontos, hogy amikor valaki bekerül egy fekvő- vagy járóbeteg-ellátó intézménybe, elegendő adattal rendelkezzen róla a kezelőorvosa ahhoz, hogy a számára legmegfelelőbb terápiát a lehető legrövidebb idő alatt megállapíthassa. A rendszer segítségével elkerülhetővé válnak majd az ismételt, felesleges vizsgálatok, ami a beteg kényelmén és gyorsabb gyógyulásán túl sokkal költséghatékonyabb működést tesz lehetővé az egészségügyi ellátórendszer számára.

Hogyan érik el a felhasználok az adatokat?

Az állampolgárok a Lakossági Portálon keresztül érhetik el a releváns szolgáltatásokat (egészségügyi alapadatok, receptek, beutalók, kórtörténet és kapcsolódó leletek, ambuláns lapok, egyéb egészségügyi dokumentumok, önrendelkezés, finanszírozási adatok) a belépéshez ügyfélkapus belépési azonosítóra és érvényes TAJ azonosítószámra van szükség.

Az Ágazati Portált kizárólag a szakmai felhasználók érhetik el, ők is csak a végzettségüknek és intézményi szerepkörükhöz rendelt jogosultságaiknak megfelelő tartalommal. Elektronikus személyi igazolvánnyal történő azonosítás szükséges a belépéshez. A cél, hogy az orvos lehetőleg a saját információs rendszerét használja az EESZT-vel történő adatcsere során, amennyiben ezt mégsem tudja megtenni - például épp nincs a saját rendelői környezetében -, akkor az ágazati portál biztosítja számára a Tér szolgáltatásainak elérését (például e-recept, vagy e-beutaló megtekintése).

forrás:keol.hu